Tips voor beginnende bloggers

3/07/2017

De laatste jaren is het aantal bloggers fel gestegen. Of zo voel ik het toch aan. Ik zelf begon mijn eerste blog in 2011, die blog is nu al lang verleden tijd. In 2014 begon ik mijn Engelse blog, waar ik af en toe nog steeds iets op post. Maar een jaar geleden begon ik deze en ik ben momenteel vooral actief op Buzzwords. In totaal ben ik dus al 3 keer een blog begonnen, ondertussen weet ik dan ook wat ik in orde moet maken voordat ik goed kan beginnen. Hier onder mijn tips om goed voorbereid te beginnen aan je blog. 

1) Een idee

Voor je begint aan je blog is het handig om een bepaald idee te hebben van waar je naartoe wil. Waarover gaat je blog? Wanneer ga je uploaden? In welke taal ga je schrijven? Bij welke site ga je bloggen? 

Bij deze blog wou ik een ruimte creëren waar ik mijn interesses kon delen. Ik blog dus vooral over dingen uit mijn leven. Waardoor mijn blog voor het grootste deel bestaat uit lifestyle. Maar ik blog ook over andere onderwerpen. 

2) De naam

Nu je weet over wat je blog gaat gaan, moet je nog een naam bedenken. Ik heb een voorkeur voor simpele, aangename blognamen. Als je de naam te ingewikkeld maakt, kan niemand hem onthouden. En hoe gaan ze dan je blog terug vinden? Dit is waarschijnlijk het lastigste deel. Ik wou Engelse namen en heb dan opzoek gegaan naar woorden die niet veel voorkomen maar een leuke betekenis hebben. Sites genoeg. Of je favoriete Nederlandse woord vertalen naar een andere taal is ook een optie. Of wil je een zin als naam van je blog? Allemaal mogelijk.

Je kan ook een lijst maken met verschillende gevonden namen en elke keer wanneer je er een niet meer leuk vind deze doorhalen. Tot je er uiteindelijk ééntje hebt. Controleer ook even dat er al geen blog bestaat met die naam. Kan altijd handig zijn. 

Zelf ben ik meer overtuigd van de naam van mijn Engelse blog. 'Collywobbles'. Dit betekent het gevoel van vlinders in je buik wanneer je iets leuks meemaakt (bv. verliefd zijn), maar ook het gevoel van negativiteit. Zo het buikgevoel dat je hebt wanneer je heel zenuwachtig bent. 

Buzzwords staat voor een modewoord zonder duidelijke betekenis. En omdat mijn blog over zoveel verschillende zaken gaat, vond ik dit wel toepasselijk. 


3) Het uiterlijk

Niemand leest graag een blog dat er rommelig uitziet. Ik verkies daarom een clean uiterlijk. Niet te veel ditjes en datjes. Ik gebruik al wel vanaf het begin hetzelfde kleurenschema dat ik zelf heb samengesteld. Dus wanneer het template van mijn blog veranderd zal je wel steeds dezelfde kleuren tegenkomen. Ik raad aan om met een template van blogger of wordpress zelf te beginnen. Zeker als je nog niet zo handig bent met HTML codes. Gelukkig zijn er wel veel tutorials en posts te vinden op het internet. 

Je kan ook een template laten maken door ervaringsdeskundigen. Maar dit doe ik zelf niet, ik neem basistemplates van het internet en pas deze dan aan langs de HTML code. Ooit wil ik wel een blog laten maken, maar dat gaat iets zijn voor wanneer ik werk denk ik. Net zoals een eigen domeinnaam. 

4) Openbaar of privé

Wil je je blog delen met de hele wereld of wil je hem delen met een bepaalde groep mensen? Iets om eens goed over na te denken. 

5) Social media 

Nu, als je een openbare blog hebt. Door gewoon te bloggen ga je geen lezersgroep creëren. Want de kans dat iemand op je pagina terecht komt is dan ook klein. Deel je link op Facebook, twitter, instagram, pinterest, ... Gebruik hashtags, enz. Je zal zien dat dit al een hele verandering meegeeft. 

Zie ook dat je op je blog zelf de kans geeft aan je lezers om je te volgen op deze social media. En zorg voor de mogelijkheid om je blog snel en gemakkelijk te delen.


6) Blogger community

In België heb je dit iets minder, maar er bestaan zeer veel Facebook groepen waar je je posts mag delen. Ook bestaan er groepen waar je terecht kan met vragen. Altijd handig! Op deze manier kom je in contact met andere bloggers, waarvan je heel veel kan bijleren. Gewoon 'Belgische bloggers' of Nederlandse bloggers' of 'spam je blog' intypen in de zoekbalk. Als je vrienden hebt met een blog en al langer bezig zijn dan jij, kan je ook steeds aan hen een beetje hulp vragen. 

7) Doorzettingsvermogen

Geef niet op! Wanneer je je lezers één post per week belooft, maak dit dan ook waar. En ik geef toe, hier struikel ik zelf ook nog vaak over. Bijvoorbeeld in de zomer, tijdens examens, enz. Daarom zorg ik er steeds voor dat ik enkele concepten klaar heb staan. En zelfs een korter artikel is al beter dan niets. Ook kan je aan andere bloggers vragen of ze een artikel willen schrijven voor je. Zo heb je toch activiteit op je blog, ondanks het feit dat je zelf geen tijd hebt. En blijft één blogpost per week te veel, verander het dan naar één per twee weken of per maand. 

8) Doe het voor jezelf

Als je enkel wil dat mensen je blog lezen, stop dan maar. Schrijf niet over zaken dat anderen willen lezen. Oké, je kan eens vragen wat je lezers willen. Maar vergeet niet dat je blog jouw stukje van het internet is. Jouw gedachten, jouw interesses. Anders houd je het niet vol. Plus, ik vind persoonlijk dat blogs van mensen die schrijven voor hun plezier veel aangenamer zijn om te lezen.

Zo, dat zijn zowat de grootste pijlers waarmee je rekening moet houden. En geloof me, alles komt goed. Zolang je het graag doet, dat is het belangrijkste.

Heb jij nog tips? Laat me ze zeker weten in de comments! 



You Might Also Like

0 reacties