Voor elke stemming een internationale musical

1/05/2017

Voor zij die het niet weten, ik ben een zeer grote musical fan. Ik kan bij wijze van spreken elk musical liedje meezingen en kan je met gemak vertellen welke musicals er momenteel spelen in België, Nederland en op Broadway en West End. Wanneer ik mensen leer kennen die evenveel van musical houden als mij, ben ik steeds de gelukkigste persoon ter wereld. 
Thuis heb ik een kastje vol met programmaboekjes en inkomtickets. En er staan er nog een paar op het programma. 

Zelf geloof ik dat er voor elke stemming wel een musical is om te kijken of te luisteren. (Lang leven Official Cast Albums!) Daarom ga ik in deze post een paar van mijn favoriete musicals bespreken. Op het einde weten jullie dan precies welke musical te kijken wanneer jullie blij zijn, droevig zijn, enz. 

Let's go! 


Bring It On The Musical

Bring It On is een musical over, jawel, cheerleaders. Campbell haar droom is om cheerleader te worden en wanneer ze uiteindelijk captain wordt van het team is het haar verantwoordelijkheid om het team nationale kampioen te maken. Maar plots krijg ze het slechte nieuws dat ze van school moet veranderen en komt zo terecht op Jackson High School. 

Zo begint deze musical, die er voor zorgt dat je zelf een cheerleader wil worden. Met super dansbare en meezingende muziek. Geen wonder, want de inmiddels internationale bekende Lin Manuel Miranda heeft ook hier zijn steentje bijgedragen. 

Stemming: 'Ik wil dansen en zingen', 'Vrolijk', 'Ik moet opgevrolijkt worden'

Kijk hier naar een voorproefje! 


Spring Awakening 

Een tijd waar ouders niet communiceren met hun kinderen. Wendla vraagt zich af waar baby's vandaan komen. Moritz heeft vreemde dromen, iets seksueel getint en vraagt raad aan zijn beste vriend. Hanschen voelt hevige gevoelens voor een andere jongen uit zijn klas. En Melchior, hij heeft zichzelf alles geleerd door boeken te lezen. 

Een zware musical, zeer zware musical. Thema's zoals homoseksualiteit, verkrachting, kindermishandeling en zelfmoord komen hierin aanbod. Maar prachtige muziek, dat zeker en vast. Gewoon weg een prachtige musical. En Deaf West heeft er vorig jaar een indrukwekkende revival van gemaakt in, ja hoor, gebarentaal. 

Stemming: 'Droevig', 'Ik wil wenen'

Kijk hier naar een voorproefje! 
En de allereerste show.



In The Heights

De warmste dag van de zomer brengt veel met zich mee in The Heights. En waneer blijkt dat iemand de Lotto heeft gewonnen, begint iedereen te dromen over wat ze met dat geld zouden doen. 

Een musical met salsa-achtige muziek en meezingbare muziek. Deze musical geschreven door Lin Manuel Miranda geeft je zin om op vakantie te gaan. Maar laat je er ook bij stil staan dat niet iedereen het even goed heeft in deze wereld. 

Stemming: 'Ik wil dansen', 'exotisch'

Kijk hier naar een voorproefje! 
En nog ééntje! 


Footloose

Ren verhuist met zijn moeder terug naar haar geboorte dorp. Al snel merkt hij dat hij er niet echt in blend. En nog een probleem. Ren houdt ongelofelijk veel van dansen, in Chicago danste hij er op los. Maar hier, in Bomont, mag er niet gedanst worden. Ren gaat hier echter tegen in. 

Een musical met de bekende nummers Footloose en Holding out for a hero. Deze zomer is hij te zien in Oostende. Een feel good musical, een klassieker, waarbij je niet stil kan zitten. 

Stemming: 'Ik wil dansen', 'Klassieker'

Kijk hier naar een voorproefje! 


Les Miserables

Jean Valjean wordt na 19 jaar vrij gelaten. Hij probeert zijn leven te beteren, al gaat dat moeizaam. Wanneer hij, als Major belooft om voor de dochter van één van zijn werkneemsters te zorgen, begint zijn verleden hem in te halen. Hij doet er echter alles aan om Cosette veilig te houden, ook wanneer zij verliefd wordt. 

Een klassieke musical, die iedereen wel eens gezien moet hebben. (Geen nood, ik heb hem zelf ook nog nooit live gezien.) Iedereen kent wel één liedje, zelfs als je geen musical fan bent. 

Stemming: 'Droevig', 'Klassieker'

Kijk hier naar een voorproefje! 


The Wedding Singer

Robbie zingt met zijn band op bruiloften. Wanneer hij zelf echter achtergelaten wordt aan het altaar verliest hij het geloof in de liefde. Rond dezelfde tijd is Julia, die opdient op bruiloften, bezig met het voorbereiden van haar huwelijk. Robbie en Julia komen echter goed overeen en gaan samen dingen voorbereiden voor Julia haar feest. Maar na een kus verandert er iets tussen de twee. 

Een feel good musical, zonder twijfel. Het laat je geloven in liefde, maar gaat de negatieve kanten er van niet uit de weg. 

Stemming: 'Ik wil dansen en zingen', 'Vrolijk', 'Ik moet opgevrolijkt worden'

Kijk hier naar een voorproefje! 

Aladdin

Aladdin is een dief in de straten van Agrabah, waar hij met zijn 3 vrienden probeert te overleven. Hij ontmoet de prinses, Jasmine, maar wordt door soldaten ter dood veroordeeld. Zijn leven wordt echter gered door Jafar, die graag Sultan wil worden. Aladdin moet een gouden lamp gaan stelen voor Jafar, maar de Geest geeft Aladdin 3 wensen. Dit is Aladdins kans om zijn leven te beteren. 

De Disney film kreeg ook een musical in 2015. De bekende liedjes plus enkele nieuwe. En mag ik even zeggen, wat een geweldige Geest! 
Ook deze musical laat je in de liefde en magie geloven. 

Stemming: 'Terug naar mijn kindertijd', 'liefde'

Kijk hier naar een voorproefje! 


Heathers: The Musical

We zijn het meer gewoon dat musicals verfilmd worden, maar hier werd de film 'vermusicald'. Het verhaal van een middelbare school meisje die bij de populaire wil horen en snel merkt dat populair zijn niet alles is. Ondertussen wordt ze ook nog verliefd op de nieuwe jongen, die niet zo normaal blijkt te zijn. 

Een musical waarbij je vaak moet lachen bij de teksten van de liedjes en zeer fijn om met mee te zingen. 

Stemming: 'Grappig', 'Feel Good'

Kijk hier naar een voorproefje! 


Something Rotten!

Een musical over Shakespeare, die zeer egocentrisch is. Christian Borle deed een geweldige job. Ook zeer grappig hoe men zingt dat musical maar een vreemd concept is. "Waarom zou iemand gaan kijken naar mensen die zonder reden beginnen te zingen?" 

Stemming: 'Grappig', 'Ik wil lachen'

Kijk hier naar een voorproefje! 

Waitress

Voor zij die de film niet gezien hebben: het verhaal gaat over een opdienster en taartenbakster die getrouwd is met een eikel. In het begin van de musical komt ze er achter dat ze zwanger is. Niet veel later begint ze een affaire met haar gynaecoloog. 

Een grappige musical die je aandacht trekt met elk liedje en je opnieuw laat geloven in de liefde. 

Stemming: 'Ik wil dansen en zingen', 'Vrolijk', 'Ik moet opgevrolijkt worden', 'liefde'

Kijk hier naar een voorproefje! 


Hamilton

Moet deze musical een uitleg krijgen? Dé musical van 2015 en 2016! Nu op weg naar Europa, inmiddels vertaald naar het Nederlands. Een musical over Alexander Hamilton, president Obama moest er mee lachen toen Lin Manuel Miranda het vertelde in 2007. Toen ging het enkel over één liedje, nu start de musical met dat nummer. En dankjewel Lin, om het niet bij dat liedje te houden. 

Volgens mij is er nog nooit zo veel nagedacht bij een musical. De musical telt evenveel liedjes als het aantal jaren die voorbij gaan. Oké, niet elk historisch detail telt. Maar de meeste wel. En elk personage heeft zijn eigen stijl van muziek. En dan de dans! Ik bedoel komaan! Mijn musical hart kan dit echt niet aan. 

Stemming: 'zin in bijna 3 uur musical', 'droevig', 'blij', 'Elke emotie die je kan voelen!', 'ik wil rappen'

Kijk hier naar een voorproefje! 


Legally Blonde

Elle Woods denkt dat haar vriend haar ten huwelijk gaat vragen. Het is dan ook een grote shock wanneer hij haar eigenlijk dumpt, omdat ze te dom is. Om Warner terug te krijgen gaat ze naar dezelfde universiteit als hem: Harvard. Waar ze op eigen beentje binnen geraakt. Al gaat haar plannetje om Warner terug te krijgen niet van een leie dakje. Gelukkig is er Emmet om haar te helpen. 

Een musical waarbij je terug gaat geloven dat alles mogelijk is. En dan je je niet moet laten leiden door wat anderen over je zeggen. Liefde kan soms uit een onverwachte hoek komen. 

Stemming:  'Vrolijk', 'Opkikker', 'In your face' 



Wel, nu houd ik op met de lijst. Want anders zitten we hier volgende week nog. Ik kan blijven door gaan. 

Wil je de liedjes beluisteren? Je kan altijd mijn afspeellijst op Spotify volgen. 


Hebben jullie al een musical gezien van deze lijst? Of meerdere? Laten jullie me weten welke? En hebben jullie een favoriete musical, die niet in de lijst staat? 









You Might Also Like

2 reacties

  1. Leuk lijstje; Bring It On the Musical had ik nog niet van gehoord, maar wil ik nu zeker een keertje kijken! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bring It On is momenteel echt de soundtrack van mijn leven. Echt goede meezing muziek ;) .

      Verwijderen