Gezond leven, een kleine investering.

3/17/2016

In september 2015 besloot ik gezonder te gaan leven. Het was ook nodig, bij mij was een vieruurtje geen koekje, maar een hele doos koeken. Pizza, frieten en vooral veel suiker stonden regelmatig op het menu. Zelf geloof ik dat als je je lichaam goed onderhoud dat je je mentaal ook beter voelt. Ook dat laatste vind ik zeer belangrijk. 

Dus in september schreef ik me in bij Bodystyling, om te leren hoe ik goed moest eten en om oefeningen te krijgen. Maanden ging het goed. Ik verloor ongeveer een halve kilo per maand. In totaal was ik uiteindelijk 4 kg kwijt en zo'n 41cm verloren over mijn hele lichaam. Mijn kleren die waren allemaal te groot, vooral mijn broeken. En het voelde goed, ik moest niet meer nadenken over het gezond eten en sportte twee keer per week. 

Maar alles heeft zijn prijskaartje en voor een student, wel het was te duur. Ik besloot te stoppen en mijn gezond leven verder te zetten zonder hulp. 

Ik ben altijd een emo-eter geweest. Vanaf dat ik me wat minder voel grijp ik naar ongezonde voeding en eet ik plots dubbel zoveel. In december stierf mijn grootvader, en sindsdien ben ik weer kilo's bijgekomen. Door te stoppen met sporten en terug te gaan eten zoals ik ervoor deed, voel ik me nu niet meer zo geweldig in mijn vel. 

Tijd om terug goed voor mezelf te zorgen! 
En dit is de manier waarop ik dat doe. 


Sporten is een belangrijk aspect. Je kan gezond eten, maar die spieren gaat er niet sterker van worden. Momenteel gebruik ik een app, die me helpt bij het beginnen met sporten en de oefeningen zelf: SWORKIT. Je kan voorgeprogrammeerde oefeningen kiezen, of zelf een lijst samenstellen. Er staan oefeningen op voor elk deel van je lichaam, of je nu meer kracht wilt of liever wat aan yoga doet. Deze app heeft het allemaal. Je kiest zelf hoeveel minuten je wilt sporten en hoeveel minuten je op een week wilt bereiken. En tijdens het sporten zelf, vertelt de app welke oefening je moet doen en zegt hij wanneer je moet rusten. Hier zijn de oefeningen die ik dagelijks doe. Ik sport nu zo'n 10 minuten per dag. 

One leg circles
Calf Raises
Lunge Jumps
Standing Mountain Climber
Inner Thigh Lifts
Reverse V Lunges
Rear Lunges
Laying Side Kick
Teaser
Scissor Kicks
Wide Squats
Front Kicks
Squats
Side Squat
Forward Lunges

Voeding is het andere waar ik op let. Ik zorg ervoor dat ik niet te veel suiker en koolhydraten eet. Dat betekend maar 3 sneetjes bruin brood  's middags met mager beleg. Niet meer elke week pizza en pasta. Geen gefrituurd eten, of toch niet te vaak. Een stuk fruit als vieruurtje, tussendoortjes (10 uur en 16 uur) niet meer dan 100 calorieën. En minder grote porties nemen. Natuurlijk ik eet nog pasta en ga ook nog uit eten en eet dan meer. 'Zondigen' mag, gewoon niet elke dag. En geloof mij, ik vind het gezonde eten veel lekkerder dan de frieten van de frituur. Daarnaast zoveel moeite is het niet om wat gezonden te leven. Het zijn alleen maar voordelen die eruit komen. 

Ik hoop, met nu terug gezond te eten en regelmatig te sporten, dat ik snel terug strak in mijn vel zit. En dat ik me weer wat beter ga voelen. Mijn leven is super op dit moment, ik heb het druk, maar ik doe het allemaal super graag. En ik heb natuurlijk ook geweldige vrienden. Maar iets gezonden mag altijd, niet waar?


Hoe gaat het met jullie? Sporten jullie ook regelmatig? Houden jullie ook zo van uit eten gaan? Of blijven jullie liever thuis? En hoe zorg jij er voor dat je je goed in je vel voelt? 

Laat het mij weten! Ik ben benieuwd. 





You Might Also Like

0 reacties