Veiligheid

1/21/2016

Veiligheid bereikt men niet door muren te bouwen, maar door deuren te openen.
urho Kekkonen


Er is één plekje in de wereld waar ik me 100% veilig, gelukkig en rustig voel. Al van kleins af ga ik er regelmatig naartoe met mijn ouders. Ik maakte er duizende geweldige herinneringen en sloot het dorpje steeds meer in mijn hart. En ik ben zeker dat het daar voor eeuwig gaat blijven.

Lillo was vroeger een dorp aan de Schelde in Antwerpen, genoemd naar de plek waar de eerste hoeve van het dorpje was gebouwd. Het fort overleefde verschillende oorlogen en overstromingen, maar zijn uiteindelijke vijand is de haven van Antwerpen. Door de uitbreiding van deze haven is het dorp afgebroken om plaats te maken voor snelwegen, kanalen en fabrieken. Enkel het fort van Lillo en zijn woonkern zijn nog te vinden. 

* Lillo is aangeduid met de stippelijn*

Maar ondanks de grauwe, eentonige omgeving rondom Lillo, blijft Lillo, met zijn 25 inwoners, een levendig en kleurrijk trekpleister. Ik herinner me geen moment zonder dat ik verschillende talen, van de toeristen, rondom me hoor. Lillo heeft iets, het straalt wilskracht en moed uit. Want ondanks de uitbreiding van de haven, overstromingen en oorlogen staat het fort er nog steeds. 



Als ik terugdenk aan mijn bezoeken aan Lillo herinner ik me rommelmarkten, ganzenrijden, zomer en muziek. Ik maakte er vrienden, ik leefde me uit in de speeltuin en at pannenkoeken in de cafétjes. En heb hier ook voor het eerst op een boot gezeten, de overzetboot naar Doel. Mijn ouders daarentegen denken terug aan hun huwelijk, aangezien ze hun huwelijkfoto's in dit stukje cultuur hebben genomen. 

Ook van Doel blijft er niet veel meer over. Geen inwoners, geen leven. Enkel een molen (waar voor zover ik weet nog steeds een restaurantje in staat) en vele met grafitie bespoten gebouwen, een spookstad. Prachtig voor foto's. 


Maar het gene wat me steeds verwondert in Lillo is het feit dat, ookal ben je omringt door de haven, het er rustig en vredevol is. De mensen lijken allemaal zonder zorgen en je neemt deze manier van leven zo over. Als je met zorgen en problemen zit, kan ik je maar één ding aanraden. Neem een vrije dag, neem een camera en een boek en vertrek naar Lillo. 

* Ik in Lillo op 8/03/15*

Ik zal eerlijk met je zijn, ik heb geen idee naar waar ik zou moeten gaan op een mooie zomerse dag als Lillo weg zou zijn. Het is een plaats die je gezien moet hebben in je leven. Perfect voor elke persoon, ongeacht je persoonlijkheid en intresses. Perfect voor rust, perfect voor fotografie, perfect voor wandelen. Pefect om echt te leven. Ik zou gerust in dit dorpje willen wonen. Zonder één enkel probleem. 




You Might Also Like

0 reacties